kiedy używać an kiedy bei
komar
2009-12-02 17:29:25 UTC
Czy kto¶ potrafi³by wyja¶niæ mi ro¿nicê w u¿yciu przyimków:
kiedy nale¿y u¿ywaæ 'an' a kiedy 'bei' w znaczeniu 'przy'?
Tak samo 'nach', 'zu', 'in' w znaczeniu 'do'?
Czy jest jakað zasada która decyduje o tym, którego przyimka u¿yæ czy
pozostaje wbijanie zwrotów do g³owy?

komar
Marcin Perlinski
2009-12-02 17:41:42 UTC
nie ma niestety definitywnych ultymatywnych zasad; mogę sugerować
jedynie robienie dużej ilości ćwiczeń, wynotowywanie sobie stałych
związków frazeologicznych i uczenie się rekcji czasownikowych,
przymiotnikowych i rzeczownikowych

na początek:

http://files.dropbox.com/u/695442/m/online/0006.htm

http://files.dropbox.com/u/695442/m/online/0010.htm

oraz odpowiednie ćwiczenia z tej paczki:

http://files.dropbox.com/u/695442/m/201%20Tests%20-%20leicht,%20mittelschwer,%20schwer%20-%20Deutsch%20als%20Fremdsprache%20-%20Midgard%20DaF%20-%20April%202009%20PDF.zip

pomocne byłoby także przerobienie nowego repetytorium Bęzy (do
znalezienia na 4shared lub chomikach)
komar
2009-12-02 18:24:59 UTC
dziêki serdeczene:)
w³a¶nie próbujê przygotowaæ sobie plik do teachmastera ze zwrotów na stronie
http://www.filo.pl/niemiecki/art/zwroty_przyimkowe/4/7/24/339/3. Sk±d¶ znam
osobê która przygotowa³a tabelkê :))

komar

U¿ytkownik "Marcin Perlinski" <***@googlemail.com> napisa³ w
wiadomo�ci news:19b7fe2a-37af-4b87-9920-***@v25g2000yqk.googlegroups.com...

nie ma niestety definitywnych ultymatywnych zasad; mogê sugerowaæ
jedynie robienie du¿ej ilo¶ci æwiczeñ, wynotowywanie sobie sta³ych
zwi±zków frazeologicznych i uczenie siê rekcji czasownikowych,
przymiotnikowych i rzeczownikowych

na pocz±tek:

http://files.dropbox.com/u/695442/m/online/0006.htm

http://files.dropbox.com/u/695442/m/online/0010.htm

oraz odpowiednie æwiczenia z tej paczki:

http://files.dropbox.com/u/695442/m/201%20Tests%20-%20leicht,%20mittelschwer,%20schwer%20-%20Deutsch%20als%20Fremdsprache%20-%20Midgard%20DaF%20-%20April%202009%20PDF.zip

pomocne by³oby tak¿e przerobienie nowego repetytorium Bêzy (do
znalezienia na 4shared lub chomikach)
Marcin Perlinski
2009-12-02 19:04:46 UTC
ja też ją skądś znam:)

pliku nie rób, nowa (poprawiona) wersja tego zestawienia jest już od
dawna dostępna jako plik słówek dla Teachmastera w tej paczce:

http://files.dropbox.com/u/695442/m/Teachmaster%204.3%20+%20spolszczenie%20+%20bazy%20slowek.zip

strona indeksowa dla całej rupieciarni:

http://files.dropbox.com/u/695442/m/index.html

pzdr.